the best arabic songs

Friday, 27 January 2012

APA KHABARMU DISANA AYAH?


Salam ingatan penuh kerinduan buatmu ayah...lebih sedekad lalu dirimu pergi meninggalkan diri ini, tetapi ingatan padamu ayah tidak pernah luput dari hati ini...malah tetap segar sesegar embun pagi...kerinduan ini tidak akan ternoktah sehinggalah kita bertemu kembli...di akhirat nan abadi..


Ayah,bagaimana keadaanmu di sana???kami hadapkan ayah ke arah kiblat, apakah ayah masih seperti itu atau telah berubah??

Ayah, kami kafani ayah dengan kafan yang terbaik, masih elokkah kain kafan itu, atau telah tercarik-carik???

Ayah, kami letakkan ayah di dalam kubur dengan badan yang utuh, apakah masih sedemikian keadaannya atau cacing tanah telah menyantapmu ayah??

Ulama' mengatakan bahawa mereka yang mati akan diganti kain kafannya dengan kain kafan dari syurga atau dari neraka..kain kafan dari mana ayah perolehi???

Ulama juga mengatakan bahawa hamba yg mati akan di tanya imannya...ada yg mampu mnjawabnya dan ada jg yg tak mampu menjawabnya...bagaimana denganmu ayah???adakah imanmu mampu bersuara di saat-saat genting itu??ataukah ayah tak berdaya?

Ulama' mengatakan bahawa kubur sebagai taman syurga atau jurang menuju neraka. Kubur kadang membelai mayat umpama kasih ibu, atau terkadang menghimpitnya sehingga tulang belulang berserakan...apakah dirimu di belai atau di marahi, duhai ayah???

Ayah, kata ulama', orang yg dikebumikan menyesal mengapa tidak memeperbanyakkan amal baik, orang yg ingkar menyesal dgn himpunan maksiatnya. Apakah ayah menyesal kerana kejahatanmu atau kerana amal baikmu yg sedikit??

Ayah?jika dulu aku memanggilmu, ayah menyahut..kini aku memanggilmu di atas kuburmu, lalu mengapa aku tak mampu mendengar sahutanmu, ayah???
Ayah,dirimu sudah tiada kini...anakmu ini sudah tidak boleh menemuimu lagi sehingga hari kiamat nanti....ya Allah, janganlah Kau rintangi pertemuanku dengan ayahku di akhirat nnt....

Doa anakmu ini sntiasa mengiringi pemergianmu ayah...Semoga rohmu di cucuri Rahmat dari-Nya dan tergolong dalam golongan muttaqin..ameen..sesungguhnya kami memasuki syurga-Mu hanya dgn rahmat dan kasih sayang-Mu Tuhan...

No comments:

Post a Comment